Een tijdje geleden werd ik op mijn mobiel gebeld door een privénummer. Toen ik opnam vroeg een mevrouw met een heel vreemd accent of ik, en toen volgden mijn voorletters, mijn volledige achternaam en mijn adres, was.

Ik bleef even stil, want er rinkelden alarmbellen in mijn achterhoofd en toen ik er over nagedacht had, heb ik het gesprek afgebroken.
Een minuut later werd ik weer gebeld door een privénummer, dat heb ik meteen weggedrukt. Daarna hebben ze niet meer gebeld.

Iemand die jou belt weet heus wel wie ze bellen, dus waarom die hele riedel.

Het doel van deze gesprekken is om je “ja” te laten zeggen, wat ze later weer kunnen gebruiken om je te laten denken dat je bijvoorbeeld een abonnement hebt afgesloten en verplicht bent dat te betalen.

Heb je “ja” gezegd tegen een online abonnement of een korting, wees gerust, je zit er niet aan vast en je hoeft niet te betalen. Zolang je maar niet je handtekening ergens onder zet, is er niets aan de hand. Heb je wel een probleem, meldt dat dan bij de ACM ConsuWijzer het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) www.consuwijzer.nl.

Je melding helpt hen om erachter te komen welke bedrijven zich niet aan de regels houden.

Een paar weken later kreeg ik op een zondagmorgen om 8:12 uur een SMS-bericht. Erboven stond [BELASTINGDIENST ALERT] ik had nog een bedrag openstaan. Of ik maar 749,36 euro wilde betalen vóór de volgende dag anders zou de gerechtsdeurwaarder ingeschakeld worden. Toen ik een uurtje later het 06 nummer opzocht vond ik op wieheeftgebeld.nl een lange lijst met meldingen van anderen.

Dus pas op, want je kunt tegenwoordig niet voorzichtig genoeg zijn.

Gepubliceerd op: 6 mei 2020