Artrose, wat kun je eraan doen

Op een gegeven moment komt een groot deel van de mensen in aanraking met artrose.

Wat is het?
Artrose is een chronische aandoening welke langzaam progressief verloopt: dat wil zeggen dat het niet over gaat en langzaam erger wordt. Vaak is de kwaliteit van het kraakbeen al enige tijd achteruitgegaan voordat er klachten kwamen. Het verdwijnen van het kraakbeen heeft tot gevolg dat de gewrichten minder soepel worden en spieren pijn gaan doen. Het is daarom heel belangrijk om te blijven bewegen zonder de gewrichten teveel te belasten en op tijd rust te nemen.
artrose
Voor een goede gezondheid is een juiste balans tussen zuren en basen vereist. We spreken dan van een neutrale pH-waarde van het lichaam (tussen de 7.1 en 7.5). De voeding zoals wij die gebruiken zou ná vertering teveel zuur in ons lichaam brengen. Onder verzurende voeding vallen dan bijvoorbeeld koffie en (te veel) dierlijke eiwitten. Basische voeding verlaagt de zuurgraad van de weefsels. Voorbeelden van basische voeding zijn groenten, fruit en water. Een zuur-base dieet wordt toegepast binnen de natuurgeneeskunde. In een gezond lijf is het bloed een beetje basisch. Ons lichaam probeert dit op verschillende manieren te behouden. Dat gebeurt bijvoorbeeld door stoffen via de nieren, darmen, longen of huid uit het lichaam te laten verdwijnen. Wanneer het niet goed genoeg lukt om de zuren af te voeren, dan stoot het bloed de zuren af naar de weefsels. Dus de spieren, pezen, onderhuids bindweefsel en de gewrichten. En dat zou aanleiding vormen tot de meest uiteenlopende klachten: vermoeidheid, huidproblemen, hoofdpijn en reumatische klachten.

Hoe herken je het?
Als je last hebt van minstens één van de volgende symptomen :
  • Stijfheid. Je gewrichten voelen stijf aan, vooral bij het wakker worden of na een periode van rust.
  • Pijn. De gewrichten voelen pijnlijk aan tijdens of na een beweging.
  • Verlies van flexibiliteit. Je kan je gewrichten niet meer zo soepel bewegen als ervoor of je kan ze niet meer in alle richtingen bewegen.
  • Raspend gevoel. Je hebt een raspend gevoel tijdens het bewegen van je gewricht. In het ergste geval kan je het soms horen raspen.
  • Beenderige knobbels. Soms nestelen extra stukjes bot zich rond het aangetaste gewricht met als gevolg knobbels die harder aanvoelen dan normaal.

Met een zuur-base dieet kun je proberen de zuurgraad in het lichaam te herstellen. Zuren en basen zijn tegengestelde stoffen. Door het lichaam minder met zuren te belasten zouden allerlei klachten verminderen. Het wetenschappelijk bewijs ontbreekt echter.

Wat doet een zuur-base dieet?
Aanhangers van de zuur-base theorie gaan er van uit dat een volledige genezing of minimaal een verbetering van de welvaartsziekten mede te bereiken is door een eind te maken aan de zuurbelasting, door het evenwicht in de zuur-base huishouding weer te herstellen. Er is echter géén wetenschappelijk bewijs dat de zuur-base theorie klopt. Echter sommige mensen hebben er baat bij, zij krijgen minder pijn en kunnen weer beter bewegen.

Wat kun je er aan doen?
Om ervoor te zorgen dat de zuur-base verhouding in evenwicht wordt gebracht kan men d.m.v. het vermijden van bepaalde voedingsstoffen en het slikken van voedingssupplementen, bijdragen aan het vertragen van het proces.
  • “Goede” voedingsmiddelen: Groente, fruit, bonen, granen, noten, biologische yoghurt, theïne vrije thee zoals rooibosthee (geen theïne), groene thee (minder theïne), vruchten- of groentensap, gelatine, onverzadigde vetten.
  • Te vermijden voedingsmiddelen: Vlees (kip minder), vis, schelp- en schaaldieren, peulvruchten, dierlijk vet, dierlijke eiwitten, kaas, chocolade, suiker en suikerwaren, zout, alcohol, koffie, thee (behalve rooibos en in mindere mate groene thee), icetea en koolzuurhoudende dranken. Cola heeft een extreem lage pH-waarde en is een van de meest verzurende frisdranken die er zijn.
  • Voedingssupplementen: Glucosamine met Chondroïtine, MSM, Koper en Mangaan; Magnesium met Calcium, Zink en Vitamine D; Omega-3; L-Methionine; Astaxanthine;
  • Pijnbestrijding : Naproxen in combinatie met een maagbeschermer
heup
Het kan twee à drie maanden duren voordat het effect van het dieet en de voedingssupplementen merkbaar is. Fietsen en zwemmen zijn uitstekende sporten voor mensen met artrose. Zijn uw spieren verkrampt dan kan een manueel therapeut d.m.v. een stevige massage het geheel weer soepel maken.